Weer zo’n vervelende klanttevredenheids enquête?

Enquête moe?

Er gaat geen week voorbij of u ontvangt, minimaal één verzoek of u wilt meedoen met een
klanttevredenheidsenquête. Met of zonder prijzenfestival. Waarvan u overigens nooit hoort of u de hoofdprijs hebt gewonnen. Het is dus niet zo verwonderlijk dat mensen steeds minder ingaan op de vraag, om maar enkele minuten van hun tijd op te offeren, om de vragen te beantwoorden.
We zijn allemaal enquête moe!
Het feit is echter dat klantgerichte ondernemingen hun beleid bepalen op de wensen van hun klanten. De ‘klant centraal stellen’ roepen alle marketeers in koor. Maar hoe doe je dat als je geen of te weinig response krijgt op de periodieke, klanttevredenheids-enquêtes?

Wat is bepalend voor effectief en representatief marktonderzoek.

Hoe kunt u er op een klantvriendelijke manier voor zorgen, zónder het versturen van die gehate email enquêtes, dat u de informatie verkrijgt die u nodig hebt?
Er zijn een drietal factoren bepalend of u een (eerlijk) antwoord krijgt op uw vragen:
– de tijd die aan de klant gevraagd wordt om de vragen te beantwoorden
– het moment dat het wordt gevraagd
– de manier waarop de vraag gesteld wordt

Deze beslissende factoren voor het succes van uw informatievoorziening, hebben wij verwerkt in een vernieuwend en klantvriendelijk marktonderzoeksysteem: de één-vraag-techniek.De tijd van traditioneel marktonderzoek is voorbij.
Gedurende de laatste 10 jaar heeft marktonderzoek zich ontwikkeld van vragenlijsten op papier naar het internet, via de bekende email-enquêtes. Tot op heden is hiermee echter alleen de manier van het stellen van de vragen veranderd en dit is inmiddels, als gevolg van de overvloed, al weer achterhaald. De tijd dat het kost om de, vaak véél te lange vragenlijst, af te werken en het moment dat hierom gevraagd wordt, zijn echter gelijk gebleven. Het beantwoorden van de lijst duurt nog steeds te lang en op het moment dat er om gevraagd wordt, hebben de meeste mensen wel iets anders aan hun hoofd. Resultaat: Enquêtes worden direct ‘gedelete’ of het beantwoorden ervan uitgesteld tot ….

Tijdens onze gesprekken bleek dat de meeste mensen, over het algemeen, bereidwillig zijn om te helpen en mee te werken. Als het maar niet te lang duurt of er veel voor moet worden gedaan.
Tot het beantwoorden van slechts één vraag is zo goed als iedereen bereid, mits deze vraag op het juiste moment en op de goede manier wordt gesteld.

Hoe krijg ik dan wèl de antwoorden op mijn vragen?

UwMeningTelt.online heeft het antwoord voor u! De oplossing is eenvoudig, maar daadkrachtig en effectief: 

Het stellen van slechts één vraag per respondent/klant op het moment dat de klantbeleving nog maximaal is. Daarnaast op een eigentijdse manier die bovendien anoniem is en slechts enkele seconden van zijn/haar tijd in beslag neemt.

U downloadt de software van UwMeningTelt.online op uw tablet of smartphone, typt de vragen (met eventuele antwoordopties) in die u wilt stellen. Vervolgens kiest u voor de soort vragen die u hiervoor wilt gebruiken (10-puntsvraag, single-, of multiple choice, open vraag, klanttevredenheidsvraag of NPS –Net Promotor Score-vraag).

 

Figuur: Voorbeeld van een vraag op een tablet of smartphone.

Screenshot_2016-06-10-13-20-10

Op het moment dat het u het beste lijkt; bij het afrekenen of een ander contactmoment in uw gesprek met de klant, legt u de tablet of smartphone vóór aan de respondent/ klant. Deze beantwoordt slechts één vraag. Door het roulatiesysteem, van de door u, op ‘actief’ gezette vragen, kan iedere volgende respondent een andere vraag voorgeschoteld krijgen. Samen zorgen al deze verkregen antwoorden voor de informatie die u nodig heeft voor uw bedrijfsvoering: Of het nu gaat om bijv. klant- of medewerkerstevredenheidsonderzoek, vestigingsplaatsonderzoek of wensen van uw klanten voor de innovatie van uw product of dienst.

Op de tablet of smartphone kunt u, door het drukken op het ‘instellingen’ icoontje, de statistieken bekijken. Vervolgens kunt u de gegevens middels een Excel- of Pdf-bestand versturen en vragen op actief of in-actief zetten. U bepaalt wélke vragen aan uw respondenten/klanten kunnen worden gesteld. Zelfs op welk deel van de dag of week. Indien u wenst kunt u middels een QR-code de vraag laten beantwoorden of gebruik maken van de NFC (Near Field Communication)-technologie. De respondent houdt de smartphone (voorzien van NFC-technologie), tegen de NFC-chip op uw kassa, verkoopmap, menukaarthouder, of waar u deze maar wilt plaatsen. Uw vraag verschijnt op zijn/haar smartphone, ter beantwoording. Zonder downloaden van verdere software. De antwoorden worden direct verwerkt in uw statistieken en grafieken.

Er is tevens een benchmarkmogelijkheid voor het vergelijken tussen de antwoorden van bijvoorbeeld respondenten/klanten van filialen of buitendienstmedewerkers. Stuur uw medewerkers ook op pad met uwmeningtelt.online en u onderhoudt een goed klantencontact door het stellen van de juiste vragen op de juiste tijd, moment en manier.

Geïnteresseerd in hoe UwMeningTelt.online ervoor kan zorgen dat u antwoorden krijgt op úw vragen?  Neem contact met ons op, we leggen het u graag uit.

Promo film UwMeningTelt.online

One Comment on “Weer zo’n vervelende klanttevredenheids enquête?

  1. Ken je klant en zie je klant als een persoon. Want ‘klanten’ bestaan eigenlijk niet. Iedere klant heeft zijn/haar eigen gedrag en behoeften. Een paar behoeften die jouw klant belangrijk kan vinden:
    * product; bv een hoge productkwaliteit
    * prijs; bv.een scherp tarief of inzichtelijkheid kosten
    * service; bv deskundige adviseurs of beleefdheid medewerkers
    * toegang; bv product online kopen en informatie via de website opvragen
    * beleving; bv product dat voorop loopt met de huidige technologie
    Bedrijven meten steeds meer hun Net Promotor Score (NPS). Deze score geeft een idee hoe tevreden de klant is, maar zegt nog niks over de loyaliteit van de klant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *